Kamera, klapka, dějepis!

Program žáky seznamuje se základními principy kritického čtení filmových a audiovizuálních pramenů. Ukazuje, že film není pouhým záznamem reality, ale vždy nese stopy dobového kontextu, autorské volby i účelu vzniku. Úvodní část vede žáky k uvědomění, že audiovizuální prameny je třeba vnímat jako historické i společenské dokumenty, které mohou současně informovat, působit na emoce i záměrně ovlivňovat diváka. Hlavní část programu je postavena na společné analýze ukázek z různých období a žánrů. Žáci sledují, jak se filmový obraz proměňuje v čase, jaké sdělení nese a jak může fungovat jako nástroj propagandy či kritiky. Postupně si osvojují schopnost odlišovat fakta od konstruovaných sdělení a chápou, že i filmové ztvárnění minulosti je vždy výsledkem interpretace. Program tak rozvíjí mediální gramotnost, kritické myšlení a dovednost číst audiovizuální komunikaci v širších historických souvislostech.

Místo konání: Sládečkovo muzeum – Huťská ul. nebo vaše školní třída, kontakt pro objednání: historik@omk.cz

Určeno pro: 8. a 9. ročník ZŠ, SŠ

Potřebné vybavení třídy: projektor/PC, tabule nebo interaktivní tabule, papíry na poznámky

Časová dotace cca 90 min

Cena programu je 50 Kč/žák, minimální platba v muzeu 500 Kč, při výjezdu 1000 Kč (mimo Kladno +10 Kč/km)

Návaznost na RVP:

stupeň vzdělávací oblast vzdělávací obor učivo
2. stupeň, SŠ Člověk a společnost

Umění a kultura

Dějepis

Výtvarná výchova

průřezové téma: Mediální výchova

význam zkoumání dějin, získávání informací o dějinách, historické prameny, vývoj Československa v 2. polovině 20. století

smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření, proměny komunikačního obsahu

Návaznost na nový RVP CAS-DEJ-001-ZV9-003.
© Sládečkovo vlastivědné muzeum v Kladně. Poslední aktualizace 26.08.2025. Verze pro tisk. O úroveň výše.