Letiště Rudé armády

Kladeňáci se mohli po skončení 2. světové války setkat i s letadly Rudé armády, neboť ta si přímo v Kročehlavech zřídila provizorní polní letiště. Využívaly jej letouny typu Polikarpov Po-2. Ty dle leteckého historika Michala Plavce s velkou pravděpodobností náležely k 225. gardovému samostatnému spojovacímu leteckému pluku, který nebyl součástí 2. letecké armády, ale byl přímo podřízen štábu 4. gardové tankové armády, pro níž plnil úkoly.


Pro své potřeby si Rudá armáda zřídila polní letiště na tehdejších polích u kročehlavského vodojemu (v 50. letech 20. stol. zde bylo postaveno sídliště 9. května, vodojem byl odstřelen v roce 1988). Vysoká budova přitom letcům sloužila jako výborný orientační bod. Foto archiv Jiřího Kafky.


První sovětský letoun zde přistál dne 12. května 1945. Jednalo se o dvouplošník Polikarpov Po-2 využívaný nejčastěji jako cvičný, spojovací a průzkumný letoun. Pozorovatel měl k obraně k dispozici lehký kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm. Jednalo se o nejrozšířenější kulomet používaný v sovětském letectvu od roku 1932. Foto archiv Jaroslava Pergla.


Tyto jednoduché celodřevěné stroje s motorem M 11D o výkonu 115 koňských sil byly vyráběny od roku 1928. Ve 30. letech 20. stol. se staly nejrozšířenějšími letadly v sovětském civilním i vojenském sektoru s mnohostranným využitím. Foto archiv Jaroslava Pergla.


Letouny se pochopitelně ihned staly středem zájmu široké kladenské veřejnosti. Foto archiv Jiřího Kafky.


Polikarpov Po-2 v Kročehlavech v obležení zvědavců. Foto archiv Jiřího Kafky.


Piloti ze stejné jednotky využívali i polní letiště ve Slaném. Zde jsou Polikarpovy zamaskovány "před nepřítelem" na okraji lesa. Foto Vlastivědné muzeum ve Slaném.


Tento Polikarpov Po-2 dosedl na pole u Nového Strašecí. Foto Muzeum TGM Rakovník-pobočka Nové Strašecí.

© Sládečkovo vlastivědné muzeum v Kladně. Poslední aktualizace 06.05.2020. Verze pro tisk. O úroveň výše.