Tanky a obrněná vozidla


K okamžikům osvobození patří i na Kladensku neodmyslitelně zejména sovětské střední tanky T-34/85 "obsypané" vojáky Rudé armády a šeříky. Foto archiv obce Vinařice.


Jiný tank T-34/85 s více viditelným bojovým opotřebením při průjezdu Vinařicemi. Vojáci Rudé armády až neuvěřitelně hazardují se svými životy v blízkosti smrtících tankových pásů. Foto archiv obce Vinařice.


Tento sovětský tank T-34/85 byl spolu s davy zdravících obyvatel Kladna vyfocen v dnešní Huťské ulici. Tank T-34 tvořil základ sovětských obrněných sil během 2. světové války, patřil k nejlepším tankům své doby a byl bezkonkurenčně nejvyráběnějším obrněncem (více než 80 tisíc kusů). Výraznou proměnou tank prošel v roce 1944, kdy byl osazen 85 mm kanónem a díky vylepšenému pancéřování se jeho hmotnost zvýšila na 32 tun (šířka 3 m, délka 6,75 m). Foto SVMK.


Zástupy Kladeňáků zdraví přijíždějící tanky T-34/85 před Okresním domem (dnešní budova Středočeské vědecké knihovny - není na snímku). V pozadí vstup do restaurace Františka Kreibicha (budoucí bufet Zora) na křižovatce dnešních ulic Dukelských hrdinů, Gen. Klapálka a Ocelárenská. Foto SVMK.


Unikátní snímky oslav vítězství s projíždějícími sovětskými tanky T34/85 s rudoarmějci pořídil na téže křižovatce pan František Pošta. Foto František Pošta via Kladno minulé.


Fotografie pořízená od vchodu do dnešní Středočeské vědecké knihovny zachytila jásající davy Kladeňáků a projíždějící samohybné dělo SU-100. Foto František Pošta via Kladno minulé.


Sovětský tank T-34/85 s bílým pruhem okolo věže, který byl zaveden jako poznávací znamení před berlínskou operací, Huťská ulice v Kladně. Foto SVMK.


Další pohled na tanky T-34/85 s bílým pruhem přijíždějící do Nového Strašecí. Tanky představovaly nouzový přepravní prostředek, neboť SSSR nedisponoval potřebným množstvím obrněných transportérů. Vojáci zároveň tvořili i zesílenou obranu vozidla zneškodňující německé tankoborníky s panzerfausty. Foto Muzeum TGM Rakovník-pobočka Nové Strašecí.


Některé sovětské jednotky účastnící se Pražské operace měly ve výzbroji ještě starší typy tanku T-34/76, zde konkrétně model 1943 s původní verzí 76 mm tankového kanónu M1941 ZiS-5. Foto Muzeum TGM Rakovník-pobočka Nové Strašecí.


Tank T-34/85 projíždějící před radnicí města Unhoště. Zajímavá je výzdoba skládající se z vlajek USA, SSSR, ČSR a Velké Británie, stejně jako Rusy převážený ukořistěný motocykl Victoria KR 35. Foto obrazová dokumentace ke kronice města Unhoště 1945-1955.


V Kročehlavech má sovětský tank T-34/85 již věž nastavenou v nebojové cestovní poloze s kanónem otočeným dozadu. Foto archiv Jiřího Kafky.


K nejtěžším obrněncům, které se na Kladensku objevily, patřilo nepochybně toto sovětské samohybné dělo ISU-122 vycházející z podvozku těžkého sovětského tanku IS-2. Jeho kanón o ráži 122 mm dokázal probít pancíř všech německých tanků. Sekundární výzbroj tvořil 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK na střeše 2,5 m vysokého vozidla. Délka ISU-122 byla 9 m, šířka 3 m, hmotnost 46 tun. Foto archiv Jiřího Kafky.


Tento nepojízdný ISU-122 dle označení zřejmě náležel k 5. gardovému mechanizovanému sboru bojujícímu v průběhu Pražské operace v sestavě 4. gardové tankové armády 1. ukrajinského frontu. Foto archiv Jiřího Kafky.


Po kročehlavských silnicích jej táhl tento těžký pásový traktor Allis-Chalmers HD-10W vyrobený ve Springfieldu ve státě Illinois v USA. Foto archiv Jiřího Kafky.


Sověti používali jako tahač dělostřelecké výzbroje, k vyprošťování uvázlých vozidel či k tažení nepojízdných strojů též vlastní těžký pásový traktor Stalinec S-65. Foto Vlastivědné muzeum ve Slaném.


Sovětský těžký tank IS-2 zřejmě z 57. gardového pluku těžkých tanků projíždí Slaným. Na motorovém prostoru je vidět položené odmontované pojezdové kolo. Snad právě z tohoto stroje pochází podpěrná kladka a pojezdové kolo, které zdobí zatáčku v Brandýsku. Foto Vlastivědné muzeum ve Slaném.


Samohybné dělo SU-100 Rudé armády projíždí lokalitou na Rovinách u Brandýska. SU-100 používalo podvozek tanku T-34, opatřeno bylo ale mohutnějším kanónem D-10 ráže 100 mm. V poli stojí německý terénní automobil Volkswagen Kdf 82 Kübelwagen. Foto Vlastivědné muzeum ve Slaném.


Sovětské samohybné dělo SU-100 ve Slaném v Husově ulici předjíždí německý nákladní automobil Einheits-Diesel se skříňovou nástavbou. Fotografii pořídil místní drogista Fr. Kokoška. Reprofoto Slánský obzor 1945.


K dispozici měla Rudá armáda i lehčí typy obrněné techniky jako toto samohybné dělo SU-76M. Nepříliš oblíbený stroj o váze 10,2 tuny byl postaven na podvozku lehkého tanku T-70 a vyzbrojen kanónem ZiS-3 ráže 76,2 mm. Fotografie pochází z Kladna z ulice Gen. Klapálka za Okresním domem. Foto SVMK.


Pohled odzadu na sovětské SU-76 M projíždějící Slaným. Foto Vlastivědné muzeum ve Slaném.


Sovětské rychlé průzkumné obrněné vozidlo BA-64 o hmotnosti necelé 2,4 t s výzbrojí jednoho kulometu DT 7,62 mm projíždí obcí Vinařice u Kladna. Foto archiv obce Vinařice.


BA-64 v ulicích Slaného. Podle označení na boku (bílá "kramle") automobil patřil k 10. gardovému tankovému sboru 4. gardové tankové armády 1. UF. Za ním stojící motocykl je značky Zündapp KS 600 W. Foto Vlastivědné muzeum ve Slaném.


Další záběry z Kladenska dokládají, že motorizace Rudé armády byla závislá i na amerických dodávkách a kořistních německých vozidlech. Člen Revolučních gard (RG) uvolňuje v centru Kladna cestu projíždějícímu americkému kolovému obrněnému vozidlu M3A1 Scout Car dodanému z USA Rudé armádě v rámci zákona o půjčce a pronájmu (Lend and Lease Act). Foto SVMK.


Pohled na zadní část M3A1 Scout Car a Kladeňáky vítající jeho sovětskou osádku. Vůz byl nejčastěji používán jako průzkumné, hlídkové či velitelské vozidlo. Foto SVMK.


V Kladně zachycený samohybný protiletadlový komplet M17 Multiple Gun Motor Carriage se skládal ze čtveřice kulometů M2 Browning ráže 12,7 mm na podvozku amerického polopásového obrněného transportéru M5 Half track. Tato vozidla významně doplnila protileteckou ochranu jednotek Rudé armády. Účinná byla zejména proti nízko letícím letadlům a proti nepřátelské pěchotě. Foto SVMK.


Polopásový obrněný transportér M5 Half track z amerických dodávek je nadšeně pozdravován v Novém Strašecí. Foto Muzeum TGM Rakovník-pobočka Nové Strašecí.

© Sládečkovo vlastivědné muzeum v Kladně. Poslední aktualizace 05.05.2020. Verze pro tisk. O úroveň výše.